Brussel, 10 maart 2025 | Monizze lanceert, in samenwerking met moederbedrijf Upcoop, een unieke functionaliteit: de schatting van de CO₂-voetafdruk van aankopen betaald met maaltijdcheques. Dit innovatieve initiatief maakt deel uit van Monizze’s bredere strategie om duurzame consumptie te stimuleren en de lokale handel te ondersteunen.
Duurzame consumptie toegankelijker maken
Meer dan de helft van de Belgen is zich bewust van zijn impact op het milieu. Monizze zet zich in door een concrete oplossing te bieden: inzicht krijgen in hun ecologische voetafdruk en hun consumptiepatronen aanpassen.. Het doel? 40% van de actieve gebruikers bereiken en hen helpen hun CO₂-voetafdruk met minstens 20% te verminderen.
Een transparante schatting van de CO₂-voetafdruk
Deze functionaliteit, ontwikkeld met ecolytiq, is geïntegreerd in de mobiele Monizze–app. Ze biedt gebruikers in één oogopslag inzicht in de CO₂-uitstoot van hun transacties met maaltijdcheques. Zo worden ze zich bewuster van hun ecologische impact en kunnen ze duurzamere keuzes maken.
Een meetbare impact voor een duurzamere toekomst
Het schattingsalgoritme is gebaseerd op Belgische gegevens en houdt rekening met lokale productie- en transportmethoden. De berekeningen zijn onder andere gebaseerd op:
- Officiële databronnen
- Een transparante methodologie via het Open Standard Framework
- Het consumptieprofiel van de gebruiker
Monizze biedt zo zijn gebruikers betrouwbare en relevante informatie.
Hoe werkt het?
- Gebruikers activeren de functie eenvoudig in hun Monizze-app
- Bij elke aankoop met maaltijdcheques verschijnt automatisch de geschatte CO2-voetafdruk.
- De uitstoot wordt concreet vertaald naar alledaagse vergelijkingen, zoals het aantal liters benzine dat ermee overeenkomt.
- Een maandelijkse rapportage toont de evolutie van hun ecologische voetafdruk.
Bijvoorbeeld: 98,4 kg CO₂-uitstoot per maand overeenkomt met eenstaat gelijk aan het verbruik van 42 liter benzine.
Om de doeltreffendheid van deze functionaliteit te meten, volgt Monizze verschillende factoren op:
- Adoptiegraad
- Frequentie van gebruik
- Evolutie van consumptiegedrag
Innovatie ten dienste van een verantwoorde koopkracht
Als Belgische KMO begrijpt Monizze de uitdagingen van kleine, lokale handelaars. Daarom richt deze innovatie zich niet alleen op ecologisch bewustzijn, maar ook op het stimuleren van seizoensgebonden en lokale consumptie.
Met deze nieuwe functionaliteit bevestigt Monizze zijn rol als ESG-pionier onder de Belgische uitgevers van cheques en zet het zijn engagement voort voor een meer verantwoorde en duurzamere consumptie, een strategische koers in lijn met het MVO-beleid van de Upcoop-groep.
“Met dit baanbrekende initiatief blijven we de engagementen van Upcoop waarmaken, die zich concreet inzet voor een verantwoorder consumptiepatroon en duurzamere voeding.”
— Youssef Achour, CEO van de Upcoop-groep
“Bij Monizze beperken we ons niet tot innovatie in betalingen – we bouwen aan een verantwoorde toekomst. Met deze nieuwe functie in de app zetten we technologie in ten dienste van onze gebruikers, door hen een duidelijke inschatting te geven van de CO₂-voetafdruk van hun aankopen met maaltijdcheques. Dit is een concrete stap om hen te helpen de milieu-impact van hun dagelijkse handelingen beter te begrijpen en elke transactie om te zetten in een bewuste keuze. Innovatie moet een hefboom voor actie zijn – en dit is nog maar het begin.”
— Jean-Louis Van Houwe, CEO van Monizze
Over Upcoop
Upcoop is een internationale groep met een moederbedrijf dat een coöperatieve onderneming van werknemers (Scop) is en een onderneming met een maatschappelijke missie die zich inzet voor een sociaal en lokaal nuttige economie.
Al meer dan 60 jaar ontwikkelt Upcoop innovatieve betaaloplossingen en diensten die bedrijven en overheden in staat stellen om de koopkracht van werknemers, ambtenaren en burgers te verbeteren. Van maaltijd-, cadeau- en cultuurcheques tot de uitbetaling van sociale tegemoetkomingen – de oplossingen die in samenwerking met klanten en partners worden ontwikkeld, ondersteunen de lokale economie.
Gedreven door een ambitieus MVO-beleid vergemakkelijkt Upcoop de toegang tot gezonde voeding en een duurzamere consumptie binnen een uitgebreid netwerk van restaurants en lokale handelszaken. Actief in 25 landen telt de Upcoop-groep 3.200 medewerkers en realiseerde in 2023 een omzet van 760 miljoen euro.