Om goede kandidaten aan te trekken en ze lange tijd in functie te houden, moet u weten wat ze van u verlangen. De kwaliteiten van een goede werkgever zijn immers bepalend voor hun waardering van het bedrijf. Wat zijn die kwaliteiten?
Een gedeelde bedrijscultuur
Om zich één te voelen met zijn bedrijf, moet de werknemer er zijn/haar waarden en visie mee kunnen delen. Hij/zij moet trots zijn op waar het bedrijf voor staat en wat hij/zij kan opbouwen met het bedrijf. Daarvoor moet de bedrijfscultuur echter sterk en duidelijk genoeg zijn. Het bedrijf moet zijn acties dagelijks en op alle hiërarchische niveaus aansturen.
Een duidelijke groeimogelijkheid
Naast de kans op hiërarchische promoties moeten werknemers ook het gevoel hebben dat ze kunnen groeien en zich ontwikkelen binnen uw bedrijf. Of dit nu gebeurt via opleidingen of verantwoordelijkheden die men toegewezen krijgt, iedereen heeft zijn/haar eigen visie op zijn/haar verlangen om te groeien. Voor een goede werkgever is het dus cruciaal om interesse te tonen voor iedere werknemer, en hem/haar zo goed mogelijk te begeleiden met een duidelijk perspectief, op maat van zijn/haar verwachtingen.
Regelmatige erkenning
In een bedrijf zoeken werknemers ook naar echte, regelmatige en constructieve feedback. Doorlopende feedback draagt bij tot de persoonlijke en professionele ontwikkeling van medewerkers. Het helpt ook om onaangename verrassingen tijdens evaluaties te voorkomen en elke dag het beste uit eenieder te halen.
Naast die feedback kan het ook een verschil maken indien u de goede prestaties van de werknemers erkent en hem/haar hiervoor bedankt met een attentie. Aarzel dus niet om extralegale voordelen toe te kennen in de loop van hun evolutie. Zo kan een cadeaubon voor een speciale gelegenheid een bewijs zijn van uw waardering voor het geleverde werk.
Geschikte middelen
Om het werk ten volle zonder frustratie te kunnen uitvoeren, verwacht de werkgever van zijn/haar bedrijf de nodige hulpmiddelen. Hetzelfde geldt op het vlak van communicatie. Een werkgever moet beschikken over alle nodige informatie om zijn/haar werk goed te kunnen overzien.
Een menselijk bedrijf
Tot slot gaan werknemers in een bedrijf op zoek naar interpersoonlijke relaties met hun leidinggevenden en collega’s. Die relaties moeten wederzijds respect, aandacht voor de anderen, empathie en een goede algemene verstandhouding combineren.